مقالات

پمپ آب چیست؟

منازل مسکونی در شهرهای پرجمعیت مثل شهر مشهد، شهر بیرجند و شهر تهران و … امروزه به شکل ساختمان های چند طبقه ساخته می‌شود. این موضوع در مناطق پر جمعیت باعث کاهش و افت فشار آب در واحدهای بالایی ساختمان می‌شود. برای حل این مشکل ساکنین واحدهای طبقات بالایی ملزم به استفاده از تجهیزات صنعتی مانند پمپ آب می‌شوند. انواع پمپ خانگی با کیفیت ها و توان مختلف امکان استفاده را در طبقات بالاتر دارند. اما برای اینکه با پمپ ها بیشتر آشنا شویم باید ابتدا بدانیم پمپ آب چیست ؟ و انواع پمپ آب خانگی را بشناسیم.

در ابتدا بطور کلی مشخص کنیم که پمپ وسیله ای مکانیکی و صنعتی است در انتقال آب (یا سایر مایعات) در ارتفاع بلند یا در ارتفاع هم سطح اما با طول زیاد بکار برده می‌شود. انوع پمپ ها با کاربردهای مختلف در محیط و شرایط متفاوت بکار می روند. مثلا برخی از پمپ ها با استفاده از بنزین و برخی با استفاده از برق بکار می روند.

انواع پمپ آب و کاربرد آنها

انواع پمپ آب و کاربرد آنها متفاوت است. برخی برای صنایع بکار می روند که دارای توان و ولتاژ بالای هستند. برخی از انواع پمپ در تاسیسات بکار می روند و نمونه خانگی پمپ آب هم نیز وجود دارد. پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود. در نوع خانگی پمپ می توان به دسته بندی های زیر اشاره کرد:

  • پمپ آب جتی الکتروژن
  • پمپ آب خانگی با کلید خودکار
  • بوستر پمپ خانگی
  • پمپ سانتریفیوژ خانگی
  • پمپ آب خانگی با مخزن انبساط
  • پمپ آب بشقابی خانگی

پمپ آب چیست؟
انواع پمپ آب

پمپ آب خانگی از جمله پمپ‌هایی است که برای استفاده در خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. در ادامه مطلب با پمپ آب بیشتر آشنا می شویم.

برای دریافت مشاوره خرید پمپ آب خانگی می توانید با واحد پشتیبانی مشهد گستر تماس حاصل نمایید

پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارند.

پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.

به عبارتی دیگر، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می کند.

در نتیجه انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد. از پمپ ها برای انتقال و یا جابجایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

واحد های اندازه گیری در پمپ

در ادامه، یک سری از واژه های فنی و کلیدی را که در صنعت تولید پمپ کاربرد اساسی دارند، به همراه معانی آنها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تمامی اندازه ها و واحدهای اندازه گیری به شکل فنی بیان شده اند.

دبی (آبدهی)

میزان عبور سیال از یک مقطع در واحد زمان تعریفی از دبی می باشد و معمولا آن را با Q نمایش می دهند.

اندازه گیری دبی به صورت عمده و بر اساس دو دسته واحد اندازه گیری صورت می پذیرد:

  • واحدهای جرمی: میزان عبور توده جرمی سیال در کسر مشخصی از زمان محاسبه می گردد، مانند Kg/h
  • واحدهای حجمی: میزان عبور توده حجمی از سیال در واحد زمان محاسبه می شود، مانند lit/min (لیتر در دقیقه) و m3/s (متر مکعب در ثانیه)

به عبارت دیگر به مقدار سیال یا مایعی که در واحد مشخصی از زمان از نقطه ای خاص مانند خروجی پمپ و یا سطح مقطع لوله عبور کرده و خارج می شود، دبی گفته می شود که می تواند بر حسب لیتر بر دقیقه، لیتر بر ثانیه و یا متر مکعب در هر ساعت محاسبه شود.

قابل ذکر است که بین مقدار سیال عبوری از لوله و مقدار الکتریسیته عبوری از یک سیم تناسب مشابهی وجود دارد بدین ترتیب که مقدار هد هیدرولیکی برابر با مقدار ولتاژ و انرژی پتانسیل الکتریکی بوده و مقدار جریان هیدرولیکی نیز برابر با مقدار آمپر و جریان الکتریکی می باشد.

همانطور که هر چه سیم انتقال جریان الکتریسیته نازک تر باشد، مقدار جریان عبوری از سیم کاهش می یابد با کاهش قطر و سطح مقطع لوله انتقال آب، مقدار دبی نیز کاهش می یابد.

همانطور که جهت انتقال جریان الکتریسیته به کابل برق از طریق سیم نیاز به اختلاف ولتاژ داریم، برای انتقال سیال در لوله نیز باید هد خاصی را تعریف کرد.

تعیین مقدار هد یکسان در دو طرف یک لوله افقی باعث می شود سیال درون لوله هیچ گونه جریانی نداشته باشد به این علت که همانطور که کابل برق در برابر عبور جریان الکتریسیته از خود مقاومت نشان می دهد.

هد (ارتفاع) یا فشار پمپ

یعنی یک پمپ تا چه ارتفاعی (در شرایط استاندارد) می تواند سیال را تحت فشار بالا ببرد. برای پمپ های آب سانتریفیوژ، هد یا فشار آب بر حسب متر (m) و یا فوت (ft) بیان می شود و برای پمپ های روتاری و جابجایی مثبت فشار پمپ بر حسب بار bar و PSI و کیلو پاسکال (kpa) بیان می شود.

به عبارت دیگر Head به معنای ارتفاع بوده و به اختلاف سطح اشاره دارد.

برای مثال پمپی با مقدار دبی برابر Q در هر ثانیه و با ارتفاع 30 متر قادر است مقدار Q لیتر از سیال را در هر ثانیه به ارتفاع 30 متر پمپاژ کند.

مقدار ارتفاع پمپاژ هر پمپ بر اساس قطر پروانه و سرعت گردش موتور پمپ محاسبه می شود و نوع سیال پمپاژ شونده حائز اهمیت نمی باشد.

به عبارت دیگر در مثال فوق پمپ قادر است مقدار Q لیتر از سیال پمپاژ شونده اعم از آب صاف، نفت و یا جیوه و غیره را به ارتفاع 30 لیتر در هر ثانیه پمپاژ کند و تفاوت تنها در مقدار توان مصرفی پمپ جهت پمپاژ سیالات متفاوت می باشد.

پمپ آب چیست؟

پمپ اب چیست و محصولات ما چه هستند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *