مقالات

کاویتاسیون پمپ آب

کاویتاسیون پمپ آب

کاویتاسیون پمپ یکی از بزرگترین خطرات برای عملکرد مناسب و طول عمر پمپ آب است. کاویتاسیون مشکلی است که گریبان بسیاری از مشتریان پمپ آب  را میگیرد و می تواند باعث آسیب بسیار جدی به پروانه پمپ آب شود و در عین حال جریان و کارایی کلی پمپ را کاهش دهد.

چگونه از کاویتاسیون جلوگیری کنید؟ ابتدا، بیایید دقیقاً بررسی کنیم که کاویتاسیون چیست، چه انواعی از کاویتاسیون وجود دارد، و سپس چگونه از این مشکل جلوگیری یا آن را رفع کنیم.

کاویتاسیون پمپ آب چیست؟

کاویتاسیون فرآیندی است که در آن تغییرات سریع فشار در یک مایع منجر به ایجاد حفره های کوچک پر از بخار می شود که در آن فشار کم است. این حفره ها یا حباب ها می توانند وقتی در آب با فشار زیاد قرار می گیرند فرو بریزند و باعث ایجاد موج ضربه ای شوند که می تواند به پروانه آسیب برساند.

به عبارت ساده تر: تغییرات فشار باعث ایجاد حباب می شود و هنگامی که فشار حباب ها افزایش می یابد می ترکد و باعث ایجاد امواج ضربه ای در داخل پمپ می شود. این امواج ضربه ای پروانه و بدنه پمپ (حلقه) را در طول زمان فرسوده می کنند و می توانند آسیب های بسیار جدی ایجاد کنند که با توجه به اندازه و قدرت حباب ها ممکن است تعجب آور به نظر برسد.

چگونه است که حباب ها می توانند یک پروانه فلزی را فرسوده کنند؟ دلیل اینکه کاویتاسیون می تواند بسیار مضر باشد این است که در مدت زمان طولانی بر پمپ تأثیر می گذارد. کاویتاسیون ممکن است فوراً بر پمپ تأثیر نگذارد، اما در طی یک دوره زمانی طولانی، با ایجاد حفره مداوم، حتی یک پروانه فلزی نیز می‌تواند توسط حباب‌ها فرسوده شود. قبل از اینکه در مورد نحوه جلوگیری از کاویتاسیون صحبت کنیم، باید در مورد علائم، پنج نوع مختلف کاویتاسیون و نحوه وقوع آنها صحبت کنیم.

علائم کاویتاسیون پمپ

قبل از اینکه به این فرض بپردازید که با کاویتاسیون پمپ سروکار دارید، باید علائم آن را بدانید و مطمئن شوید که به درستی می توانید مطمئن شوید که هر مشکلی که دارید واقعاً مروبط به کاویتاسیون است.

صدای غیرعادی پمپ آب

 اولین چیزی که می توانید به راحتی آن را بررسی کنید هر صدای غیرعادی است که از پمپ شما می آید. هنگامی که حباب ها می ترکند و باعث ایجاد حفره می شوند، صدای حباب و تقریباً ترک خوردن ایجاد می کنند. صدای دیگری که باید به آن توجه کرد صدای تق تق از محفظه پروانه است که اغلب توسط بسیاری از مردم به عنوان “تیله هایی که در داخل پمپ جهش می کنند” توصیف می شود. واضح است که این صدایی است که شما نمی خواهید بشنوید، اما راهی آسان برای دانستن این است که پمپ شما ممکن است مشکلی مانند کاویتاسیون داشته باشد.

لرزش غیرعادی پمپ آب

نکته بعدی که می توانید بررسی کنید این است که آیا پمپ دچار لرزش یا لرزش غیرعادی می شود یا خیر. هر گونه کاویتاسیون می تواند باعث لرزش پمپ شود، بنابراین مراقب لرزش عجیب پمپ آب خود باشید.

جریان و فشار غیرعادی پمپ آب

صحیح همچنین باید بررسی کنید که پمپ شما دارای جریان و فشار صحیح باشد. اگر یکی از آنها در حال کاهش است، ممکن است در داخل پمپ خود مشکل کاویتاسیون داشته باشید.

هر گونه علائم دیگر درمورد کاویتاسیون پمپ نیاز به بازرسی قطعات داخلی پمپ دارد. پروانه را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه آسیب فرسایشی نداشته است. اگر قطعات کوچکی از پروانه در داخل پمپ شکسته شده باشد، تقریباً مطمئناً مشکل کاویتاسیون دارید. همچنین باید یاتاقان های خود را بررسی کنید، زیرا کاویتاسیون گاهی اوقات می تواند باعث نشت یا خرابی آنها شود.

کاویتاسیون

انواع کاویتاسیون

تبخیر

تبخیر رایج‌ترین نوع کاویتاسیون است و به همین دلیل است که بیشتر افراد به دنبال اجتناب از آن و رفع آن هستند. تبخیر زمانی اتفاق می‌افتد که مایع درون پمپ از سمت مکش پروانه که فشار کمتری دارد عبور کند و حباب‌ها را ایجاد کند. هنگامی که مایع از پروانه عبور می کند، هر حباب در هنگام مواجهه با فشار بالاتر حفره ایجاد می کند و باعث ایجاد امواج شوک می شود. راه حل هایی برای کمک به جلوگیری از حفره تبخیر در پمپ آب شما وجود دارد.

اولین چیزی که ممکن است بخواهید امتحان کنید کاهش  RPM است که به عنوان سرعت موتور نیز شناخته می شود. کاهش سرعت پمپ به کاهش سرعت جریان مایع کمک می کند و همچنین به کاهش فشار هد نیز کمک می کند. فقط مراقب باشید که قدرت موتور خود را بیش از حد کاهش ندهید، زیرا انجام این کار می تواند از پمپاژ پمپ شما با سرعت مورد نیاز خود جلوگیری کند.

راه دیگر برای کمک به جلوگیری از کاویتاسیون تبخیر، خرید یک القا کننده پروانه است (اگر پمپ شما قادر به استفاده از القاء باشد). یک القا کننده پروانه اساساً یک پروانه کوچکتر است که شما آن را به جلوی پروانه اصلی وصل می کنید. عمدتاً برای افزایش سر مکش یا فشار پمپ و همچنین برای جلوگیری از ایجاد حفره استفاده می شود. تنها مشکل این راه حل این است که شما باید یک القا کننده پروانه بخرید، به جای اینکه چیزی در پمپ خود تغییر دهید.

با این حال، راه‌های دیگری برای کاهش یا جلوگیری از حفره شدن تبخیر وجود دارد، مانند کاهش دمای پمپ آب، زیرا دمای داغ‌تر نیز می‌تواند باعث ایجاد کاویتاسیون شود، زیرا گرما به معنای واقعی کلمه آب را به حباب تبدیل می‌کند. همچنین می توانید سعی کنید سطح مایع را در اطراف ناحیه مکش پمپ خود افزایش دهید تا از ایجاد حفره جلوگیری کنید.

همچنین می توان قطر چشمی پروانه خود را افزایش داد، به این معنی که سطح کمتری برای ایجاد حفره در سمت مکش پروانه خود خواهید داشت. فقط در صورتی این کار را انجام دهید که بر مقدار مایع مورد نیاز پمپاژ شما تأثیری نداشته باشد و توسط سازنده تأیید شده باشد.

گردش داخلی

نوع دیگری از کاویتاسیون که می تواند در داخل پمپ شما اتفاق بیفتد، گردش داخلی نام دارد. این نوع کاویتاسیون کمی ساده‌تر از تبخیر است و تا زمانی که پمپ را به خوبی تعمیر و نگهداری می‌کنید، رفع و اجتناب از آن آسان‌تر است. کاویتاسیون گردش داخلی زمانی اتفاق می‌افتد که درگاه تخلیه پمپ با سرعت مناسب مایع خارج نمی‌شود، بنابراین هر مایعی که تخلیه نشده باشد از طریق پمپ آب دوباره به گردش در می‌آید. این مایع چرخشی از طریق نقاط فشار بالا و پایین برمی‌گردد و باعث می‌شود که حرارت و سرعت بالایی داشته باشد و حباب‌هایی ایجاد کند که می‌تواند به پروانه شما آسیب برساند.

یکی از دلایل رایج تخلیه نشدن مایع کافی یا تخلیه آهسته پمپ شما این است که دریچه تخلیه در حالی که پمپ هنوز کار می کند باز مانده است. این چیزی است که همیشه باید از آن اجتناب کنید، زیرا بسته بودن درگاه تخلیه می‌تواند باعث مشکلات بیشتری نسبت به کاویتاسیون شود، که در حال حاضر چیزی است که می‌خواهید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.

به منظور رفع یا جلوگیری از کاویتاسیون گردش داخلی، باید مراقب پورت تخلیه خود باشید و اجازه ندهید در حین کارکردن پمپ خود و تکمیل تعمیرات منظم، بسته شود تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی حرکت می کند و کار می کند. برای اطمینان از عملکرد پورت تخلیه، شیر تخلیه محدود پمپ را باز کنید و به دنبال هرگونه انسدادی باشید که می تواند باعث چرخش مجدد مایع شود. اگر انسدادی وجود دارد، آن را بردارید و مطمئن شوید که درگاه تخلیه تمیز و باز است تا پمپ شما بتواند به طور موثر کار کند.

همچنین باید مطمئن شوید که خط تخلیه، فشار مناسبی دارد. اگر فشار خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، ممکن است با Header خود مشکل داشته باشید. اگر اینطور است، ممکن است لازم باشد Header را تعویض کنید تا مطمئن شوید که فشار مناسبی دارید. همچنین مطمئن شوید که شیر چک به درستی نصب شده است، زیرا یکی از مشکلات رایج در هنگام نصب شیر چک این است که به عقب نصب شده است. این کار به آسانی برداشتن شیر چک و نصب مجدد آن به درستی است. هر مشکلی در گردش داخلی معمولاً مربوط به خط تخلیه است، بنابراین همیشه مراقب نگهداری و مراقبت از آن باشید تا بتوانید از آسیب به پمپ خود جلوگیری کنید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

کاویتاسیون Turbulence

در این نوع کاویتاسیون تلاطم ناشی از پمپاژ آب حباب ایجاد می کند و باعث ایجاد حفره می شود. اما پمپ همیشه آب را به اطراف حرکت می دهد، بنابراین چگونه می توانید از تلاطم جلوگیری یا رفع کنید؟ صرف حرکت و پمپاژ یک مایع برای ایجاد تلاطم کافی نیست – به لوله‌ها، فیلترها، دریچه‌ها و سایر قطعات پمپ نیاز دارد که برای پمپاژ مایع مورد نیاز شما کافی نیستند و می‌توانند باعث تلاطم شوند. اگر قطعات مناسب نباشند، مایع متلاطم شده و شروع به تجربه فشارهای مختلف می کند که منجر به کاویتاسیون می شود.

کاویتاسیون

کلام آخر

می‌توانید با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در مورد اینکه به چه قسمت‌هایی نیاز دارید، چه مقدار مایع پمپ می‌کنید، و همچنین با سرعت پمپاژ آن، از بیشتر علل کاویتاسیون آشفتگی جلوگیری کنید. قسمت‌های مختلف پمپ آب شما باید بتوانند فشاری را که به آن‌ها وارد می‌کنید تحمل کنند. همچنین باید مطمئن شوید که از راهنمای عملکرد سازنده پمپ آب تجاوز نمی کنید.

اجتناب از کاویتاسیون در پمپ آب شما بسیار مهم است، زیرا اجتناب از آن می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند و در عین حال عمر پروانه و پمپ شما را افزایش دهد. همیشه از علائم کاویتاسیون آگاه باشید و به طور منظم چکاپ و تعمیر پمپ خود را انجام دهید تا بتوانید از مشکلات احتمالی مراقبت کنید. اگر متوجه شدید که از پمپ شما دچار کاویتاسیون شده است، با متخصصان ما تماس بگیرید تا بتوانند به شما کمک کنند تا مشکلاتی را که ممکن است دارید حل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “کاویتاسیون پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *